07 augustus 2009

Al doende leert men


Sinds begin 2007 ben ik op speurtocht naar genealogische gegevens van mijn voorouders en de voorouders van mijn man. Ik ben niet uitgebreid op de hoogte van de beste onderzoeksmogelijkheden, maar al doende leert men. De interesse in stamboomonderzoek komt voort uit belangstelling in verhalen over vroeger. Mijn vader vertelde op verzoek van zijn kinderen vooral verhalen over de oorlog. Wij vonden het vreselijk spannend en wilden steeds meer en eenzelfde verhaal steeds opnieuw horen. Ook een buurman kon fantastische verhalen vertellen over het vroegere dorpsleven in Randwijk; de plaats waar ik ben geboren en ben opgegroeid.

Ik ben begonnen met het zoeken op internet.

De gegevens van de familie Akker heb ik grotendeels bij elkaar gesprokkeld op de genealogische sites van de noordelijke provincies. Vooral van de kant van de familie Akker krijg ik via mail en telefoon regelmatig reacties met beeldmateriaal, de nodige aanvullingen en correcties. Over het leven en werken in het veen is het een en ander gepubliceerd. De verhalen van mijn schoonvader hebben mij heel wat verder geholpen. Ook de Drentse veenmusea geven een goed beeld. Ons gezin heeft in een zomervakantie het Veenpark in Barger-Compascuum bezocht. Ook zijn we in 2e Exloërmond op zoek geweest naar het adres Zuiderdiep 38. Het Zuiderdiep is gedempt en het huis op nummer 38 staat er niet meer.

Ook de gegevens van de familie Waltje zijn vooral via de digitale snelweg verzameld. De site van Tresoar en nu ook AlleFriezen biedt ongelooflijk veel mogelijkheden. Van de familie Waltje is de stamboom al eerder uitgezocht. Deze stamboom is in een boek samengevat. Nu was het heel gemakkelijk geweest om deze gegevens over te nemen, maar ik heb besloten uit te gaan van de gegevens die ik heb gevonden via de Friese archieven. Daardoor kon ik direct de bronnen per akte noteren. Veel akten zijn direct digitaal verkrijgbaar. Op de site van Tresoar vond ik een verwijzing naar een veroordeling voor het stelen van een schaap door een voorouder. Een kopie van het complete dossier kostte wel wat, maar het leverde interessante informatie op. Het ontcijferen van het handschrift was een hele klus, waar we ons met het hele gezin op hebben gestort.


Van de familie Van Deelen is al een uitgebreide stamboom op internet te vinden. Deze gegevens heb ik als basis genomen bij het verzamelen van de gegevens. De bezoeken aan het Gelders Archief, Archief Eemland en Gemeentearchief Ede gebruik ik ook om de bekende gegevens uit te breiden en aktes te verzamelen. Omdat ik op de homepage ook wat informatie wil geven over het leven en wonen van de families zijn de bronnen nog lang niet uitgeput.

Het gebrek aan informatie via genealogische internetsites over de familie Evertsen was de reden van mijn eerste bezoek aan een archief: het Gelders Archief in Arnhem. Daar maakte ik voor het eerst kennis met microfiches en heb een middag gezocht naar de overlijdensdatum van Jan Evertsen, geboren 1768. Aan het eind van de middag kwam ik tot de conclusie dat deze gebeurtenis nooit had plaatsgevonden. Inmiddels heb ik een aantal keren het Gemeentearchief Ede bezocht. Daar kwamen de nodige gegevens boven water, vooral dankzij de buitengewoon enthousiaste en behulpzame medewerkers van dit archief. Omdat de familie Evertsen een aantal jaren in de Gemeente Amersfoort heeft gewoond, hoopte ik bij Archief Eemland informatie over hun verblijf te vinden. Helaas leverde dit bezoek geen nieuwe gegevens op. Mijn moeder is ook een gedreven mede-onderzoekster en komt regelmatig met nieuwe informatie.

Nu staat een bezoek aan het archief van de Gemeente Barneveld bovenaan de lijst. Daar hoop ik over de families Van Deelen en Evertsen nieuwe gegevens te vinden.