22 augustus 2014

Een brief van Dora, dinsdag 13 februari 1945



Deze week kwam een brief van dinsdag 13 februari 1945 boven water. De brief is geschreven door Dora Sanders, een buurvrouw uit Randwijk, aan de familie Van Deelen: het gezin van mijn grootouders en mijn vader.

Beide families waren, net als alle dorpsbewoners, eind 1944 door oorlogsgeweld genoodzaakt Randwijk te verlaten en naar de omgeving Eindhoven of België vertrokken.

Het is een brief waarin het leven van een geëvacueerde familie wordt beschreven.  Het valt me op hoe goed de familie de draad oppakt en probeert er het beste van te maken. Ook komt het verlangen naar een terugkeer naar Randwijk sterk naar voren.

De familie Sanders waren onze buren en woonde op "'t Huukske" aan de Nijburgsestraat in Randwijk. Het was een familie waar, in mijn tijd, de vrijgezelle zussen An, Dora en Kee met de vrijgezelle broer Jan woonden. Jan was huisschilder, An was de vroedvrouw van katholiek Randwijk, Dora was naaister en runde het café, Kee zorgde voor het huishouden.

De tekst van de brief heb ik uitgetypt, wat het lezen vergemakkelijkt.