11 september 2014

Een diploma met een kanttekening


Opa Teunis Evertsen herinner ik mij als een hele lieve en rustige man. Van hem leerde ik het versje van Holle Bolle Gijs en hij plaagde mij met mijn eerste verkering. Kalverliefde noemde hij die; ik was erg verontwaardigd.

Nu blijkt dat opa in 1919 een diploma behaald heeft als bewijs dat hij "getrouw en met vrucht het onderwijs aan den Landbouwboekhoud-cursus, uitgaande van den Coöperatieve Aankoopvereniging Bennekom & Omstreken heeft gevolgd". Het zal waarschijnlijk het enige diploma van opa zijn geweest. 

Het diploma was mooi ingelijst en heeft waarschijnlijk jarenlang de wand van de bestekamer opgesierd. Tegenwoordig zouden we zeggen 

Ik vroeg me af wat opa op het idee gebracht had om, ik weet niet hoeveel avonden in een met olielampjes schaars verlicht zaaltje, te gaan ploeteren met cijfertjes. Hierbij denkend aan mijn ijdele poging om op mijn 18e een praktijkdiploma boekhouden te gaan halen, welke poging ik na een maand heb beëindigd. 

Ziehier het antwoord: de Wet op de Inkomstenbelasting blijkt in 1914 te zijn ingevoerd, waardoor boeren verplicht werden een boekhouding bij te houden. Dit blijkt nogal eens problemen met de fiscus opgeleverd te hebben. En dat waren ze na vijf jaar goed zat, daar in Bennekom. Ik denk dat het diploma naast de voordeur heeft gehangen. De inspecteur der belastingen zal dan hebben gedacht: aan deze deur kan ik gerust voorbij gaan.