15 november 2014

Mijn moeder had elk jaar een vergadering met Sinterklaas


Vandaag komt Sinterklaas naar Nederland. In de krant lees ik de jeugdherinneringen van bekende Nederlanders aan dit feest.

Bij ons kwam Sinterklaas aan in Zetten. Hij landde daar met zijn paard op het balkon van café Bouwman. Een van zijn Pieten was onze neef Bertus. Hij zorgde ervoor dat we goed voorzien werden van strooigoed.

Mijn moeder had altijd een afspraak met de Goedheiligman. Elk jaar vertrok zij op haar brommertje richting Zetten. Daar zat ze bij de firma Houpst met hem om tafel om ons gedrag van het afgelopen jaar door te spreken. 

Op Sinterklaasavond toog het gezin richting bestekamer. Voor die tijd vulden wij allemaal op deel onze klompjes met wortel en hooi. Mijn vader liet het nog even afweten. Hij moest de beesten voer geven voor de nacht.
Voor de gelegenheid werd het melkstel tevoorschijn gehaald en werd voor ons een beker hete chocolademelk ingeschonken. 

En dan maar wachten… , luisteren…, adem in…. Gelukkig: daar was de verlossende bel. Wij renden naar de voordeur, deur open en daar stond het grote pakket van Sinterklaas. Dankjewel Sinterklaas riepen wij keihard, maar wij zagen alleen de pikdonkere nacht.
Vlug gingen we naar de deel. En ja hoor: alle klompjes waren leeg. 

Mijn vader was gelukkig inmiddels klaar. Nu kon hij ook meedoen met het feest.